Uluslararası Öğrenci Hareketliliği Ve Türkçe
Cuma, Şubat 14, 2025
Uluslararası öğrenciler Türkiye’de bulundukları süre içerisinde hem Türk öğrencilerle hem de diğer uluslararası öğrencilerle Türkçe iletişim sağlamaktadırlar. Bu vesileyle Türkçe, uluslararası öğrenciler açısından ortak bir dil hâline gelmekte ve her geçen gün giderek önem kazanmaktadır.
20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren dünyada meydana gelen gelişim ve değişimler, birçok alanda olduğu gibi yükseköğretim alanında da kendini göstermiştir. Üniversitelerin belli bir ülkenin sınırları içerisinde yürüttükleri yükseköğrenim faaliyetleri, dünyada meydana gelen bu büyük değişim sonucu ülke sınırları dışına yani uluslararası sınırlara açılmak durumunda kalmıştır. Bu bağlamda, her geçen gün dünyada meydana gelen küreselleşme ile birlikte yükseköğretim de ülkelere has bir organizasyon olmaktan çıkarak global bir etkinlik hâline gelmiştir.
Az gelişmiş ülkelerin kalkınma çabalarındaki yükseliş, gelişmiş ülkelerin nitelikli insan gücüne duydukları gereksinim, artan küreselleşmenin getirdiği seyahat kolaylığı, ülkeler arasında iş birliği ve etkileşimin artması, üretim ilişkilerinin değişmesi, artan nüfus, kişilerin kendi ülkelerinin dışında farklı bir entelektüel birikimden yararlanma isteği ve daha pek çok sebep günümüzde uluslararası öğrenci hareketliliğinin önemli bir seviyeye ulaşmasına yol açmıştır.
Uluslararası öğrenci hareketliliği; ülkeler ve kültürler arasındaki iş birliği ve dayanışmanın arttırılmasına yönelik etkili bir dış politika, kamu diplomasisi ve kalkınma iş birliği aracı olarak görülmektedir. Aynı zamanda, uluslararası öğrenciler eğitim gördükleri ülkelerin tanıtımına katkı sağlamakta ve uluslararası öğrencileri çekmek için yapılan akreditasyon ve standartları sağlama çalışmaları eğitim kalitesinin yükselmesine olumlu etki etmektedir.
“Dünyada en iyi yatırım insanoğluna yapılan yatırımdır.” anlayışından yola çıkarak bölgesel bir güç olmayı hedefleyen Türkiye’nin, bu amaç doğrultusunda iyi yetişmiş, eğitimli, aydın ve bölgelerinde Türkiye’nin fahri elçileri olabilecek, ülkeler arası iyi niyet, sosyoekonomik ve kültürel ilişkileri artırabilecek insan gücüne ihtiyacı vardır. Bu bağlamda, Türkiye’nin koyduğu hedef doğrultusunda ve gelecekteki uluslararası ilişkiler açısından sürdürdüğü uluslararası öğrenci politikası oldukça önem taşımaktadır. Kamu diplomasisi açısından bakıldığında uluslararasılaşma çerçevesindeki uluslararası öğrenciler, mezun olduktan sonra ülkelerine dönerek önemli makamlara gelebilmektedir ve bu doğrultuda gerek eğitim aldıkları ülkeler ile gerekse kendi devletlerinin arasında çift taraflı yarar sağlayabilecek, kalıcı dostluk köprüleri oluşturabilecek ve ekonomik olarak iki ülkenin kalkınmasında ve büyümesinde önemli rol üstlendiği görülmektedir.
Küreselleşme ile birlikte önem kazanan uluslararası öğrenci hareketliliğinin avantajlarından biri, kişilere farklı dilleri öğrenme imkânı sunmasıdır. Türkiye’ye eğitim görmek amacıyla gelen uluslararası öğrencilerin bazıları Türk diline hâkim bir şekilde gelirken, bir kısmı da hiç bilmeyerek gelmektedir. Türkçe bilen öğrenciler sosyal ve kültürel anlamda daha kolay bir şekilde adaptasyon sürecine dâhil olurken, Türkçe bilmeyenler bu süreçte desteğe ihtiyaç duymaktadır. Türkiye’nin sunmuş olduğu imkânlar çerçevesinde kısa bir sürede Türkçe öğrenip eğitim ve sosyal hayata adapte olan uluslararası öğrenciler, Türk dili sayesinde iletişimlerini sürdürmektedirler. Uluslararası öğrenciler Türkiye’de bulundukları süre içerisinde hem Türk öğrencilerle hem de kendileri gibi değişik ülkelerden gelen diğer uluslararası öğrencilerle Türkçe iletişim sağlamaktadırlar. Bu vesileyle Türkçe, uluslararası öğrenciler açısından ortak bir dil hâline gelmekte ve bu bağlamda her geçen gün giderek önem kazanmaktadır. Uluslararasılaşmayla beraber artan öğrenci hareketliliği sayesinde Türkçe, dünyada önemli bir dil olarak yerini almaktadır.
Eğitimlerini tamamlayıp ülkelerine dönen uluslararası öğrenciler kendi ülkelerinde Türk dilinin önemine vurgu yaparak, ikili ilişkileri sürdürebilmek adına, Türkçeyi diğer nesillere aktarabilmenin çabası içerisine girmektedirler. Bu doğrultuda Türkçe, sadece Türkiye’de okuyan uluslararası öğrencilerle sınırlı kalmayıp, uluslararası öğrencilerin geldikleri ülkeler açısından da önemli bir dil olarak görülmektedir. Uluslararası öğrencilerin ülkelerine dönmesiyle birlikte, ülkelerin ekonomik, siyasi, sosyal ve eğitim hayatı içinde yer almaları, olumlu eğitim deneyimlerine sahip gençlerle kurulan bağların ilerleyen yıllarda iki ülke arasında kurulacak bağların gelişimini sağlaması gibi toplumsal kazanımlar söz konusu olduğunda Türkçe, uluslararasılaşma süreci içerisinde önemli bir iletişim dili hâline gelmektedir. Bu süreçte kendi ülkesine dönen uluslararası öğrenciler, Türkiye’de eğitim gördükleri süre içerisinde öğrendikleri Türkçe ile gerek günlük hayatlarında gerekse eğitim gördükleri ülke ile kurdukları ekonomik, ticari, siyasi, kültürel bağlarını devam ettirebilir, uluslararası iş birliğini sürdürerek kendi ülkelerinin gelişimine katkı sağlayabilirler.
Her Boydan dergisinin tüm sayılarını okumak için tıklayın.