Yunus’u İşiten Yarenler: Uluslararası Öğrencilerin Gözünden Yunus Emre

Çarşamba, Ekim 11, 2023

Türkçenin kurucu şairi Yunus Emre’nin şiirlerinin ve felsefesinin Azerbaycan’dan Mısır’a, Sri Lanka’dan Irak’a, Ukrayna’dan Cezayir’e, Gürcistan’dan Özbekistan’a birbirinden farkı kültür ve coğrafyalarda yetişmiş gençlerin dimağından süzülen bir çalışma olarak Yunus’u İşiten Yarenler kitabında vücut bulması, Yunus Emre’nin çağlar aşan mesajının yerine ulaştığına da bir örnek mahiyetinde.

“2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı” için Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB) ve Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği (UKDA) iş birliğinde Türkiye’deki uluslararası öğrencilere yönelik gerçekleştirilen “Uluslararası Öğrencilerin Gözünden Yunus Emre” etkinliği kapsamında yazılan metinlerden oluşan Yunus’u İşiten Yarenler kitabı yayımlandı.

Genel yayın yönetmenliğini Prof. Dr. Fahri Temizyürek, Doç. Dr. Özlem Baş ve Dr. Erol Barın’ın üstlendiği Yunus’u işiten Yarenler; bu zamana kadar yazarlar, şairler, akademisyenler ve ilahiyatçılar tarafından değerlendirilmesine alışık olduğumuz Yunus Emre’yi, dünyanın farklı ülkelerinden eğitim için Türkiye’ye gelmiş uluslararası öğrencilerimizin gözünden okuma ve anlama fırsatını sunuyor. Türkçenin kurucu şairi Yunus Emre’nin şiirlerinin ve felsefesinin Azerbaycan’dan Mısır’a, Sri Lanka’dan Irak’a, Ukrayna’dan Cezayir’e, Gürcistan’dan Özbekistan’a birbirinden farkı kültür ve coğrafyalarda yetişmiş gençlerin dimağından süzülen bir çalışma olarak Yunus’u İşiten Yarenler kitabında vücut bulması, Yunus Emre’nin çağlar aşan mesajının yerine ulaştığına da bir örnek mahiyetinde. Yunus Emre’nin öğretilerinin ve felsefesinin beynelmilel etkisini görmek açısından da ayrı bir önemi haiz bu çalışma, öğrencilerimizin Yunus’u ve şiirlerini nasıl değerlendirdiği, onun felsefesini nasıl anladığı ve Yunus Emre’yi kendi kültürlerindeki hangi düşünür ya da şairle benzer bulduğu gibi pek çok önemli noktayı içeriyor.

Uluslararası öğrencilerin kaleminden çıkan ve Yunus’u İşiten Yarenler’i oluşturan değerlendirme yazılarının başlıkları şu şekilde:

“Türk Dilinin Ustası Yunus Emre”, “Yunus Emre’nin Şahsiyetini Anlamak”, “Gönüllerin Yunus’u Bizim Yunus”, “Yunus Emre ve Tasavvuf”, “Yunus Emre ve Halk Sevgisi”, “Aşktan Gelen Hediyedir Yunus”, “Yunus Emre’nin Şiirleri Bilgeliği Taşır”, “Çağa Işık Tutan Bir Şair”, “Kalpten Kalbe, Halktan Halka”, “Çıktım Erik Dalına”, “Aşk Nedir?”, “Yunus Emre’de Allah Sevgisi”, “Gönüller Yapan Aşk Yolcusudur Yunus”, “Aşk Teması ve Yunus Emre Şiirleri”, Yunus Emre ve Aşk”, “Yunus Emre Şiirinde Aşk Teması”, “Yunus Emre’nin İlahi Aşk Algısı”, “Gönüllerin Yunus’u”, “Yunus’un Hikâyesi”, “Yunus Emre ve Taptuk” Emre”, “Yunus Emre’nin Hayatı ve Mirası”, “Yunus Emre’nin Hayatı”, “Yunus Emre’nin Şiir ve Edebiyat Şekli”, “Âdemoğlu Yunus, Yunus’un Dünyası”, “Yunus Emre’nin Şiirlerinde Evrensel Değerler”, “Yunus Emre’de İnsana Ait Özellikler”, “Yunus Emre’nin Milletlerarası Sevgisi”, “Sevginin Temeli Yunus Emre”, “Sevelim Sevilelim, Dünya Sevgiyle Yaşar”, “Bir İnsanlık Standardı Olarak Değerler”, “Yunus’un Aşkı”, “Savaş Ve Yunus Emre”, “Yunus Emre’de Tezahür Eden İlahi Aşk”, “Dünya ve Yunus Emre”, “Yunus Emre’nin Kabri Sevenlerinin Gönlündedir”, “Gönül Dünyamdan Yunus Emre”, “Yunus Emre’de Eşitlik ve Ahlak”, “Yunus Emre’nin Yaratıcılığının Temelleri”, “Türk Şairi Yunus Emre Hakkında Bilgiler”, “Yunus Emre’nin Kalbinde Allah’ı Gördüm”, “Dünden Bugüne Yunus Emre”, “Yunus Emre Gibi Şahsiyetler”, “Azerbaycan’ın Yunus Emre’si”, “Gürcistanlı Şair Vazha Pshavela ve Yunus Emre”, “Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî ve Yunus Emre”, “Yunus Emre ve Muhyiddin İbnü’l-Arabî”, “Ukraynalı Şair Hryhoriy Skovoroda ve Yunus Emre’nin Benzerlikleri”, “Abul Hasan Al-Sabağ ve Yunus Emre”, “Gönüller Bir Olursa Mekân Sadece Bir Kavramdır: Nesimi”, “Göçebelerin Kırgız Filozofu Asan Kaygı ve Yunus Emre”, “Abdülkadir Geylânî ve Yunus Emre”.

Türkçemize ve Türkçemizin büyük ustası Yunus’un sınırları aşarak gönüllere ulaşan mesajına bir hizmet olarak da değerlendirebilecek bu çalışma kapsamında uluslararası öğrencilerimizin hazırladığı değerlendirme metinlerinden bazı bölümler ise şu şekilde:

 

Bir Hak âşığı olan Yunus Emre, şiirlerinin temeline Allah ve insan sevgisini yerleştirmiştir. Henüz ilk bakışta şiirlerindeki coşkulu ilahi aşk hissedilir. Çünkü Yunus Emre karşılık beklemeden Allah’ı ve O’ndan bir tecelli bulunduğunu söylediği bütün mahlûkatı sevmiştir.

Farishta Akbari-Afganistan

 

Yunus Emre bir milletin sadece kültürü ve tarihi değil, aynı zamanda bir miras modelidir. Öyle ki dostluk ve sevgi anlayışı, inanç ve dini anlama konusundaki görüşleri yüzyıllardır derslere ve tartışmalara konu olmuştur.

Ivanna Komasiuk-Ukrayna

 

Yunus Emre’nin eserlerini okuduğumuzda aslında sadece akıl için değil gönül için de yazılan bu eserlerin ne kadar derin ve anlamlı olduğunu gözlemliyoruz. Yunus’u okuyan her okuyucu aslında onun şiirlerini kalbinden de geçirmiş oluyor. Nitekim bu eylemi yapmadan Yunus’u okudum demek de ne kadar zor, ne kadar boş olur.

İntizar Kara-Azerbaycan

 

Yunus şiirlerinde kalp zenginliğini önde tutar. Maddiyatın çeşitli türlerini; bilhassa şehvet ve dünya malı gibi her türlü maddi mülkü reddeder. Şeytani açgözlülüğün kötü ve ilkel bir vaziyet olduğunu kısa ama derin çizgilerle ifade eder.

Zamirakhon Khalmatjanova-Özbekistan

 

Yunus Emre’nin şiirleri samimi bir üslupla insanlara güzel şeyleri, insanlığı öğütlediği; Allah’a nasıl ibadet edileceğini ve başkalarını sevmenin gerekliliğini anlattığı için gönülleri fethetmiş ve bugüne kadar gelmiştir.

Rana Alhakimi-Yemen

 

Yunus, insanın anlatmakta zorlandığı derin duyguları net cümlelerle doğru bir şekilde ifade ettiği için sonsuza kadar insanların kalbinde yer almayı başarmıştır. Çünkü Yunus bir halk şairidir.

Shamam Salih Mohammed Alharbi-Irak

 

Aşk, herkesçe kabul edilen bir olgudur. Önceden ‘aşk’ dendiğinde aklıma ilk gelen materyalist anlamda bir aşktı. Örneğin Shahjahan ve Mümtaz, Leyla ile Mecnun, Romeo ve Juliet, Ambikapathy ve Amravati’nin birbirine duyduğu sevgi gibi. Fakat Yunus Emre bana materyalist aşk ile ilahi aşk arasındaki farkı öğretti.

Liya Ur Rahman Liyakath Alikhan-Sri Lanka

 

Yunus Emre sevdiğine (Tanrı’ya) kavuşmak için aşk yolunun yolcusu olmaya hazır olduğunu, Tanrı’dan uzak olduğu için acı çektiğini bildiriyor. Dünyada artık ne akılla ne de delilikle ilgilenmediğini söylüyor, çünkü o bunların ötesine geçmiştir. Tanrı’ya ulaştıktan sonra ne akıllılığın ne de deliliğin değeri olacaktır.

Mohamed Al Fateh Tagalsir Maroof Saeed-Sudan

 

Yunus bir sufidir ve ilahi aşka tutkundur. Kişinin ilahi aşka ulaşması için kendi içine yönelmesi gerektiğine ve tüm kâinatın bu aşkın bir eseri olarak var olduğuna inanır. Yani Yunus’a göre her şeyde Allah’ın varlığından bir yansıma vardır, bunun için Yaradan’ın aşkından dolayı onun yarattığı her varlık sevilmelidir.

Amın Jahangirinia-İran

 

Yunus Emre’nin şiirlerinin genel teması ilahi aşktır. Allah’a duyulan aşk ve insan sevgisi Yunus’un şiirinin merkezinde yer alır.

Heba Halapi-Mısır

 

Uluslararası öğrencilerimizin tüm bu duygu ve düşünceleriyle şekillenen ve en nihayetinde Yunus Emre’nin  “İşitin ey yarenler, kıymetli nesnedir aşk” mısrasından ilhamla adlandırılan Yunus’u İşiten Yarenler kitabı, 700 önce Yunus’un insanlığa yönelttiği şefkat nazarına ve dilden dile dolaşan selamına bir karşılık niteliğinde.

Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı ve Uluslararası Kültür ve Dil Araştırmaları Derneği (UKDA) iş birliğinde hazırlanan bu çalışmanın tamamını okumak için:

  https://dkp.blob.core.windows.net/dkp-dergi-flippage/2022YunusuIsitenYarenler.pdf


İlgili Haberler

yurtdisi-vatandaslar
Yurtdışı Vatandaşlar

Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB), Almanya'nın Hanau kentinde 19 Şubat 2020 tarihinde gerçekleşen ırkçı

Cuma, 16 Şubat 2024

duyurular
Duyurular

4/B Sözleşmeli Personel Alım İlanı

Cuma, 16 Şubat 2024

hafiza
Hafıza

“Adamlar içinde tek oluram men, uzanır günüm de geç akşam olur / Men tek olan zaman fikirlerimin her biri yanımda bir adam ol

Salı, 13 Şubat 2024